Eläkkeelle jäänyt ohjaaja saa vihdoin keskittyä vain piirtämiseen

Hayao Miyazaki (s. 5. tammikuuta 1941) on tullut tunnetuksi upeista animaatioistaan ja persoonallisesta ja tunnistettavasta satumaailmastaan. Hänen elokuviensa teemana on usein ihmisen suhde luontoon, eikä niiden hahmoja jaeta mustavalkoisesti hyviin ja pahoihin. Hänen elokuvissaan myös leikitellään eläin- ja ihmishahmojen sekoittumisella. Miyazaki on ollut Japanissa erittäin arvostettu koko uransa ajan ja hänen elokuvansa ovat olleet poikkeuksetta myös kaupallisesti menestyneitä. Maailmanlaajuiseen maineeseen hän nousi viimeistään vuonna 2002 voittaessaan parhaan animaation Oscar-palkinnon elokuvastaan Henkien kätkemä. Viime vuosina jokainen hänen elokuvistaan on ollut Japanissa vuoden katsotuin elokuva. Miyazakin animaatiot mielletään helposti lasten elokuviksi, mutta ne eivät suoraan ole suunnattu lapsille teemojensa puolesta. Ainakin niissä kaikissa riittää sisältöä myös aikuisille. Miyazakin luomista hahmoista tunnetuimpia ovat varmaankin Totoro ja kissa Jiji. Miyazaki perusti jo uransa alkuvaiheessa Isao Takahatan ja Yasuyoshi Tokuman kanssa Studio Ghiblin, joka on tuottanut lähes kaikki hänen elokuvansa. Miyazaki jäi studiosta eläkkeelle muutama vuosi sitten, mutta Ghiblin mielletään edelleen laatuanimaatioiden tuottajaksi. Työryhmät ovat verrattain pieniä, sillä animaatioiden piirtäjänä toimii yleensä noin 30 hengen taiteilijaryhmä. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että esimerkiksi Disneyn Frozen-animaatiossa työskenteli noin 250 animaattoria.

Jäähyväishaastattelussaan Miyazaki kertoo pitkästä urastaan. Yllättäen hän tunnustaa aina inhonneensa ohjaamista, sillä hänen intohimonsa rajoittuu ainoastaan kuvien luomiseen. Miyazaki on tehnyt 11 pitkää elokuvaa. Päähenkilöinä on yleensä nähty nuoria, rohkeita tyttöjä. Ohjaaja toteaa, ettei yleisö tulisi katsomaan elokuvia jos niissä olisi poika pääosassa. Miyazaki onkin ollut tarkka kuvien laadusta ja käyttänyt rajoitetusti tietokonepohjaista animaatiota. Hänen mukaansa käsin piirretty kuva herättää katsojissa enemmän tunteita. Eläkkeelle jääminen tarkoittaa, ettei Miyazaki aio tehdä enää pitkiä animaatioelokuvia. Hän toteaa, että se olisi fyysisestikin liian raskasta. Miyazaki kertoo, että ideoita hänellä riittäisi vieläkin, mutta hän ei halua aloittaa projektia jonka valmistuessa hän olisi 80-vuotias. Hän ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta tehdä lyhytelokuvia. Miyazakin aiemmat yhdeksän lyhytelokuvaa ovat nähtävillä Tokiossa Ghibli-museossa. Miyazakin eläköitymisen myötä myös Ghibli-studion tulevaisuus on epävarma. Perustajat ovat kaikki eläkeiässä ja ilmoittaneet tekevänsä viimeisiä elokuviaan. Nähtäväksi jää, ottaako uusi sukupolvi tuotannon haltuunsa.

Miyazakin elokuvista voi tunnistaa hänelle rakkaita kohteita kuten eurooppalaisia kaupunkeja. Tarinat ovat kauniita, kertovat luonnon tärkeydestä ja ovat täynnä mytologiaa. Myös ohjaajan toinen intohimo, lentäminen, on läsnä useissa hänen elokuvistaan. Lentämisestä ja lentokoneista hän kiinnostui jo lapsena. Hänen isänsä johti yritystä nimeltä Miyazaki Airplanes, joka valmisti osia japanilaisiin sotakoneisiin toisen maailmansodan aikana. Lentokoneiden lisäksi Miyazaki on kiinnostunut aseista, vaikka kertoo inhoavansa sotaa. Urallaan Miyazaki työskenteli hetken aikaa osa-aikaisesti Muumit-sarjan parissa ja halusi tuoda Muumilaaksoon panssarivaunun. Idea jäi kuitenkin toteuttamatta, sillä Tove Jansson ei olisi hyväksynyt tällaista ratkaisua.  Isänsä kautta Miyazaki peri myös rakkauden elokuviin, sillä elokuviin intohimoisesti suhtautunut isä vei nuorta poikaansa jatkuvasti katsomaan sekä japanilaisia että uusimpia eurooppalaisia elokuvia. Miyazaki kertoo, ettei useinkaan ymmärtänyt näkemäänsä, mutta ideat ovat jääneet elämään. Lapsena Miyazaki näki myös Disneyn animaatioita, mutta ne eivät tehneet häneen erityistä vaikutusta. Hänen oma rakkautensa animaatioita kohtaan syttyi vasta 17-vuotiaana. Elokuvien lisäksi Miyazaki on piirtänyt runsaasti sarjakuvia ja pyrkikin aktiivisesti manga-artistiksi ennen elokuvauraansa. Miyazaki aikoo jatkaa harrastustaan myös eläkkeellä. Hänen uusin projektinsa on sarjakuva, joka kertoo Japanissa 1500-luvulla käydystä sodasta. Todellisuudessa Miyazaki kertoo kuitenkin olevansa kiitollinen siitä, että on saanut elää rauhan aikana ja keskittyä elokuvien tekemiseen.