Japaniin kannattaa matkustaa syömään

Matkustaminen Japaniin on aina hyvä idea, mutta ruoka on todellakin yksi syy lisää harkita matkaa Fuji-vuoren kupeeseen. Vaikka japanilaista ruokaa saa nykyään lähes mistä päin maailmaa tahansa, on se monin verroin parempaa Japanissa nautittuna. Tällöin ruoan laatu ja raaka-aineet ovat parhaimmillaan ja lisäksi saa nauttia harmonisesta japanilaista tunnelmasta ja sisustuksesta. Japanilaisen ruoan salaisuus on tuoreus ja tinkimätön laatu, joten kokemus on todellakin erilainen paikan päällä. Japanilainen ruoka on tunnetusti terveellistä, eikä ole ihme että siitä on tullut niin suosittua. Parhaiten maailmalla tunnetaan varmastikin sushi, mutta Japanin keittiöllä on paljon muutakin tarjottavaa. Huonommin meillä päin tunnetut japanilaiset lämpimät ruoat ovat yhtä lailla kiehtovia ja ehdottomasti kokeilemisen arvoisia. Vähemmän tunnettuja mutta sitäkin maukkaampia japanilaisia ruokia ovat mm. tonkatsu, yakitori ja okonimiyaki.

Tutumpaa sushiakaan ei kannata Japanissa unohtaa, sillä tällöin pääset kokeilemaan kaloja joita meillä ei ole tarjolla ja näet, miten sushia nautitaan autenttisessa ympäristössä. Sushia syödään kaikkialla Japanissa ja hinnat ovat kohtuullisia. Toki saat tarvittaessa kulumaan yli sata euroa lautaselliseen jos päätät vierailla hienommassa ravintolassa tai kokeilla eksoottisempia kaloja, mutta normaalisti varsin laadukkaan sushi-annoksen saa 10-13 eurolla. Sushin kotipaikka ja paras paikka nauttia siitä on Tokiossa, Tsukijin kaupunginosassa jossa sijaitsee myös maailmankuulu kalatori.  Aiemmin mainittu takoyaki on puolestaan mustekalasta valmistettu ruokalaji, jossa on rapea taikinakuori. Takoyakit ovat pieniä palleroita, joiden päälle lisätään yleensä majoneesia, ponzua, okonomiyakikastiketta tai auonoria. Paras paikka takoyakiin tutustumiseen on Osaka, sillä herkku on alun perin sieltä kotoisin. Takoyakia, kuten sushiakin saa kuitenkin kaikkialta Japanista ja ensikertalaisen suuhun kaikki versiot maistuvat yhtä lailla herkullisilta.

Okonomiyaki on puolestaan japanilaisten vastine munakkaalle ja päälle päin se näyttää samalta kuin meidän munakkaamme. Okonomiyakiin käytetään kuitenkin munan lisäksi usein jamssia, kaalia ja dashi-lientä. Täytteeksi japanilaiset lisäävät mitä milloinkin, kuten vaikkapa lihaa, juustoa tai vihanneksia. Tämä onkin mainio tapa käyttää muiden ruokien tähteet. Okonomiyakin päälle laitetaan jälleen okonomiyaki-kastiketta. Dashi-lientä käytetään myös miso-keiton pohjana, miso-tahnan lisäksi. Vaikka miso-keittoa ovat monet maistaneet sushiaterioidensa alkuruokana, kannattaa sille antaa mahdollisuus vielä Japanissakin. Miso-keiton ainesosat vaihtelevat kokin ja maakunnan mukaan, mutta siihen kuuluu aina olennaisesti vahva merilevän maku josta toiset pitävät ja toisia se ei miellytä lainkaan. Mikäli miso-keiton mausta pitää, on se oiva tapaa säilyttää budjetti muuten hinnakkaassa Japanissa, sillä keittoa saa myös kauppojen ja ravintoloiden ruoka-automaateista erittäin edulliseen hintaan.

Ramen-ruoat ovat myös yleistä syötävää Japanissa. Sanana ramen tarkoittaa nuudelia eli pastaa. Ramen-ruoat sisältävät siis nuudelia ja jotain lisuketta. Yksi yleisin nuudeliruoka on ramen-keitto, jossa on nuudelia ja muut aineosat vaihtelevat joten saatavilla on sekä kasvis- että lihaversioita. Tempura-ruoat ovat jälleen länsimaisillekin tutumpia  ja kyseessä onkin oikeastaan mikä tahansa friteerattu ruoka. Tempurana on tarjolla mereneläviä ja kasviksia, ravintoloissa voi tilata myös lautasia jossa on sekaisin erilaisia tempura-ruokia. Mikään laihdutusruoka ei siis ole kyseessä, mutta oikein maukas alkuruoka tai välipala kuitenkin. Ruokien friteeraamiseen käytetään seesam-öljyä, joka antaa niille pehmeän maun. Yakitori on grilliruoista terveellisempi vaihtoehto ja muistuttaa tavallaan suomalaisten kesäisiä lempiherkkuja. Yleisin grillivarras Japanissa on kana, mutta yakitori voi tarkoittaa mitä tahansa vartaassa grillattua, kuten vaikka possua, nautaa, sieniä ja kasviksia. Rohkeasti vain kokeilemaan eri ruokia ja varmasti löydät uusia lemppareita. Ruokatorit ovat helppoja paikkoja kokeilla hieman pienempiä annoksia.