Manga, anime ja cosplay – japanilainen nuorisokulttuuri Suomessa

Japanin populaarikulttuuri on jo vakavasti otettava kilpailija Yhdysvaltain kulttuuriviennille nuorison etsiessä jatkuvasti uusia trendejä. Japanilainen populaarikulttuuri on rantautunut myös Suomeen eikä sen suosio osoite hiipumisen merkkejä. Suurin buumi Suomessa koettiin pari vuotta sitten, mutta Japani-innostus leviää edelleen laajemmalle. Dosentti Katja Valaskivi selittää japanilaisen viihdekulttuurin suosiota osin sillä, että japanilainen popkulttuuri on jo itsessään sekoitus erilaisia kulttuureja ja siinä on otettu vaikutteita myös länsimaista. Tämä on auttanut sitä leviämään ylikansallisesti. Japanilainen popkulttuuri käsittelee teemoja, jotka kiehtovat kulutusyhteiskunnassa eläviä nuoria. Suomen nuoret ovat ottaneet vaikutteita mm. japanilaisten median käytöstä. Japanilainen popkulttuuri käsittelee myös sellaisia aiheita, jotka länsimaissa mielletään tabuiksi. Japani oli mm. ensimmäinen maa, joka aloitti tytöille suunnattujen sarjakuvien markkinoinnin.

Japanilaista popkulttuuria kulutetaan Suomessa mm. sarjakuvan, animaatioelokuvien, videopelien ja oheistuotteiden muodossa. Usein harrastajat eivät tule edes ajatelleeksi sitä, mistä tuote on alun perin kotoisin. Yhdysvaltoihin verrattuna japanilainen nuorisokulttuuri koetaan helposti aidommaksi ja etnisemmäksi. Idän kulttuurituonti tarjoaa myös mahdollisuuden fanittamiseen ja oheistuotteiden keräämiseen. Tarinoiden hahmoja voi esiintyä samaa aikaa sekä manga-sarjakuvassa, anime-animaatioissa, peleissä, elokuvissa ja mobiilituotteissa. Japanilaisen nuorisokulttuurin omaksuminen antaa mahdollisuuden kuulua tiiviiseen yhteisöön ja jakaa harrastusta muiden innokkaiden nuorten kanssa. Internet onkin ollut merkittävä tekijä japanilaisen nuorisokulttuurin leviämisessä ja esimerkiksi nettimateriaalin määrä mangan kohdalla on valtava. Mangassa ei myöskään eritellä lasten, nuorten tai aikuisten materiaalia vaan sarjakuvia tehdään kaikista aiheista ja kaikille ikäryhmille.

Anime tarkoittaa Japanissa mitä tahansa animaatiota, mutta Suomessa animen on totuttu tarkoittavan japanilaista animaatiota. Länsimaalaisen silmään animen piirrostyyli näyttää eksoottiselta ja tyylivalikoima on laaja. Animea on useita eri genrejä, mm. seikkailu, scifi, rakkaustarina, komedia, lastentarinat ja keskiaikainen fantasia, mutta näitä rajoja myös rikotaan sujuvasti. Animen kohdeyleisö on usein tarkasti mietitty ja ne ovat hyvin kaupallisia.

Manga puolestaan on japanin kielen sana sarjakuvalle. Samoin kuin animen kohdalla, manga tarkoittaa yleisesti länsimaissa japanilaista sarjakuvaa. Sarjakuvat ovat Japanissa todella suosittuja ja mangaa myydään miljoonapainoksina. Lukijoita riittää kaikista ikäryhmistä. Viikottain Japanissa ilmestyy noin viisisataa mangalehteä. Mangan aihepiirit voivat olla oikeastaan mitä vain, ne voivat olla satuja tai sivuta aikuisten elämää. Mangasarjat ovat yleensä jatkuvajuonisia tarinoita ja tarina voi kestää useiden kymmenien sarjakuvakirjojen ajan.

Ehkä näkyvin japanilaisen nuorisokulttuurin muoto Suomessa on cosplay eli animaatio- tai sarjakuvahahmoiksi pukeutuminen. Sana on yhdistelmä sanoista costume ja play. Suomessa on kasvava määrä cosplay-tapahtumia ja harrastajien määrän arvioidaan olevan yli 10 000. Cosplay on saanut alkunsa alun perin Yhdysvaltojen scifi-tapahtumissa, mutta saavuttanut suuremman suosion Japanissa josta se on saapunut länteen. Suomeen cosplay rantautui 1990-luvulla, mutta saavutti merkittävästi aiempaa suuremman suosion Animecon-tapahtumien myötä. Ensimmäinen cosplay Animecon-tapahtuman yhteydessä järjestettiin Jyväskylässä vuonna 2004. Siitä asti cosplay-kilpailuja on järjestetty kaikissa suurimmissa suomalaisissa kaupungeissa. Hahmot lainataan suurelta osin Japanista. Cosplayssa puvun lisäksi tärkeää roolia näyttelevät hahmoon ja sen liikkeisiin eläytyminen, ilmeitä myöten. Ensimmäisissä tapahtumissa yleisö äänesti cosplayn voittajan, mutta myöhemmin tätä varten perustettiin erillinen tuomaristo ja yleisön suosikki valittiin omassa kategoriassaan. Cosplay-tapahtumissa korostetaan yhteisöllisyyttä. Tärkeässä osassa on myös asujen ikuistaminen valokuvin ja jakaminen sosiaalisessa mediassa. Kovassa käytössä ovat myös japanilaiset huudahdukset ja liioitellut eleet, jotka sopivatkin sujuvasti cosplay-maailmaan.

Japanin nuorisokulttuurin arvioidaan saapuneen Suomeen pysyvästi ja säilyttävän suosionsa erityisesti yläasteikäisten keskuudessa. Myös noin 30 prosenttia 25-29-vuotiaista on kertonut olevansa japanilaisesta nuoriskulttuurista kiinnostunut